Én és a málna

2014.06.15. 17:22 Balla Zsuzsi


103397.jpegA málna iránti szenvedélyem pici gyerekkoromba nyúlik vissza, egészen Zuglóig (Budapest XIV. kerület). A nagyszüleimnek ott volt ugyanis házuk, ami régen még egy csöndes, nyugalmas utcában volt, ahol gyerekként a föld úton biciklivel, vagy a nélkül rohangáltunk mindannyian, akik ott laktak, vagy a nagyinál töltötték a hétvégét, esetleg nyarakat. Hála Istennek én sem voltam kivétel, mármint a nyár eltöltését illetően, és természetesen ilyen időre esett az eltevés, befőzés is. A hatalmas cseresznyefa árnyékában a málnás volt, és, ha emlékeim nem csalnak, akkor a málnás közepén egy körtefa. Nagypapám kedvenc körtéjével. 

No, de visszatérve a málnára. Még mindig ott él bennem, amikor kimentem a kertbe, és a nálam jóval magasabb málnásban kujtorogtam, természetesen málnát eszegetve, és a bőröm össze-vissza karcolva a pici kis tüskéktől. Egy szabály volt, letörni ágacskát, levelet nem lehet! A nagyszüleim olyan gonddal és szeretettel művelték a kis kertjüket, hogy azóta sem ettem olyan finom gyümölcsöt, mint nagypapám körtéje, vagy cseresznyéje, a szőlőről már nem is beszélve. zöldségek.jpg

De a málna a mama birtoka volt a veteményessel együtt. 

A málna evést gyorsan kellett intézni, mert eljött az eltevés ideje, és bizony addigra tele kellett tömni a pocakot, mert utána már nem volt belenyúlkálás, hiszen tartósítószer, és minden nélkül, nagyon nagy tisztaságban folyt az eltevése. Rendszerint ilyenkor a család nő tagjai megérkeztek, és együtt ment a szedés, mosás, válogatás, a legundokabb dolog az üvegek elmosása (mert természetesen ennek is meg volt a módszere, és ebből mama nem engedett). És persze jöttek az unokák is. Sokan voltunk... :) Ez a ténykedés akár napokig is eltartott, hiszen sok volt a málna, és precíz a munka. El is felejtettem mondani, mindenből málnaszörp készült. Elhihetitek a világ legfinomabb málnaszörpje! Gyönyörű, egyforma üvegekben, végeláthatatlan sorban a spejz polcain. Amellett, hogy imádtam inni a sűrű, édes, málnaízt, a legkedvencebb eledelem a császármorzsa volt, pici porcukorral, és nagyi málnaszörpjével. Csodás... Még most is a számban érzem az ízét, az illatát.császármorzsa_1.jpg
És képzeljétek, több, mint 20 évnek kellett eltelnie, míg anyukámnál ismét érezhettem ugyan ezt. Császármorzsát csinált, és felsóhajtottam, hogy de jó lenne hozzá nagyi féle fincsi málnaszörp. Anyukám mosolygott egyet, kiment, és a kamrából, láss csodát, előhozott egy üveg, saját málnájából készült, saját eltevésű málnaszörpöt. Édes Jó Istenem, a mennyországban éreztem magam! :) 

Nálunk is szépen gyarapszik a málnás. Négy évvel ezelőtt Kriszta barátnőmtől kaptam pampafüvet, amivel - mint később kiderült - egy málna hajtás is érkezett. Igazán megörültem neki, hiszen a sok-sok tervemben bogyós gyümölcsök telepítése is szerepelt, így nem bántottuk egy ideig, majd kiszedtem, és eltelepítettem őket, egy általam kinevezett málnásba. metszetlen málna1 kicsiben.pngDe bármennyire is precíz voltam mégis maradt a földben gyökér. Így végül a pampát szedtük ki belőle (még nem tökéletesen), málna+pampa kicsiben.pngmert, erre az évre már majdnem három méter átmérőjű, folyton termő málnásunk lett nagy örömömre, ami sokkal szebb, mint amit kitelepítettem. Évről-évre békén hagytuk, mert kora tavasszal már olyan szépen hozta a virágot, és termést, hogy gondoltam ez így van rendjén, míg tavaly találkoztam egy igazi szakértővel, aki hektárokon termeszti a bogyósokat, és felvilágosított, hogy bizony minden késő ősszel vissza kell vágni a talajtól kb. 20 cm-re, amikor már teljesen elszárad. metszo-ollo_width.jpgA kitelepített málnásban lévőket ősszel nem bántottam, de ami a pampa helyén nőtt, azt visszavágtam - könnyezve - ősszel. És láss csodát, tavasszal nagy, és erős hajtásokat hozott a régi tövekről, és újakat mellette.visszavágott hajtás kicsiben.pngTegnap az őriszentpéteri piacon ismét találkoztam Málnás Józsival (a környéken csak így ismerik szakértőnket), és panaszkodva meséltem, hogy amit nem bántottam málnát, az mindjárt terem, de amit megvágtam, még csak most kezdett virágozni, az új hajtások pedig nem is hoznak virágot és nem tudom, lesz-e belőle valami... kicsiben.pngMegmosolyogva világosított fel, hogy a régi töveken jövő hajtások a hónap végére termést hoznak, az újak pedig majd rá egy bő hónapra, így szinte egész nyáron lesz bőven málnám. Szóval lehet, hogy mégiscsak tud valamit, és a folyton termő málna mégiscsak folyton terem? :)

kép1, kép2kép3, kép4 - málna, amit nem bántottam, kép5 - málnás a maradék pampával, kép6, kép7 - az ősszel megvágott málnahajtás, kép8 - friss hajtások

 

 

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tunderkert.blog.hu/api/trackback/id/tr36303189

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csiribáh 2014.06.16. 06:39:07

Én is imádom a málnát, nekem is hasonló emlékeim vannak vele kapcsolatban.
A kertbe már én is terveztem, hogy ültetek málnát, tudnál fajtát ajánlani, illetve mennyire bírja a tűző napot, vagy inkább a félárnyékos helyet kedveli?

Balla Zsuzsi 2014.06.16. 08:33:04

@Csiribáh: Azt hiszem a málna maga adja az élményt, nem is igen találkoztam még olyan emberrel, aki ne szeretné! :) Fajta tekintetében még nem kupálódtam ki teljesen, ami itt, Vas-megyében szépen terem, a korai, és a folyton termő, de pontos nevet nem tudok, de majd Józsi bácsival diskurálok, és akkor mondom. Talaj tekintetében a nagyiéknál hordalékos, kicsit olyan iszapos (ha megázott) volt a talaj, és nagyon szépen termett, nálunk tiszta agyag minden, az az igazi kerámia agyag. Egy része egész nap kap napot, egy másik része inkább félárnyékos. Viszont pont olyan részen van, ahol sok a földben a nedvesség. Szerintem, ha kap elég vizet, akkor mindegy, egyet biztosan tudok, a szelet nem szereti!

Before · http://azbeszt.blog.hu 2014.06.16. 16:11:30

Ez szuper, imádom én is, a gyerek még inkább, de...
...hogy lehet irtani??? Annyira agresszívan terjeszkedik, hogy az valami hihetetlen, és már olyan helyeken nő, ahol nagyon nem kéne neki.

Balla Zsuzsi 2014.06.16. 16:41:47

@Before: Bevallom én még itt nem tartok, inkább örülök, hogy sok helyen felbukkan, mert ültetem is tovább... :) De úgy gondolom, hogy a gyökér kiásásával előbb, vagy utóbb meg lehet fékezni. Egyébként a párom fűnyíróval néha ad a kicsi hajtásoknak (nagy bánatomra) azokon a helyeken kevésbé szaporodik tovább tapasztalatom szerint.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2014.06.16. 17:24:06

@Balla Zsuzsi: igen, a fűre is kijött, azt levágom és nem okoz gondot, de máshol... Átbújt a lebetonozott szegély alatt, feljött a dupla geotextil és gyöngykavics réteg alól.

Balla Zsuzsi 2014.06.16. 17:39:16

@Before: Sajnos ez így van, nálunk is a betonjárda másik oldalán is találkoztam vele... Egy ötletem van, az az asó... A vegyi irtásnak én nem vagyok híve, ráadásul, az lemegy a gyökérzónába, és azt is kiírtja, amit esetleg nem szeretnél!

Before · http://azbeszt.blog.hu 2014.06.16. 18:02:48

@Balla Zsuzsi: nem, ilyesmit nem vegyszereznék én se...
Nekem a járda alatt még csak a japán birs ment át, a málna máshol van.

skizohudi 2014.06.16. 20:28:33

Ugye, ugye Zsuzsa, tudod te, milyen szörpízekről beszéltem én ott a Pajtában...
A málna...hát igen! A világ legeslegfinomabb bármije!
Én is minden tavasszal visszavágom, ahogy a "főnök" ajánlja, és tuti! A terjedés ügyben pedig a lényeg, oda ültetni, ahol körbe lehet nyírni, ezzel tudjuk kordában tartani (ha akarjuk), és meghatározni a málnásunk méretét.
Ha a japánbirs az ásó áldozata lesz, jöhet hozzám, adok még érte málnácskát!!!
Szörpügyben egy saját emlék: nálunk nem volt málnás a kertben, viszont anyuval hárman tesók a megfelelő időben irány az erdő széle, és az ott szedettből csepegett le a napon a pelenkából az illatos, mélyvörös szörpnek való...na, annak volt zamata! Sajnos a kerti meg sem közelíti...

Balla Zsuzsi 2014.06.16. 20:52:39

@skizohudi: Húh, igen, az erdei málna, szamóca, szeder, az a valami, nem is tudom hol lehet még annyit találni itt, amivel érdemes szörpöt csinálni... :)
Ötlet? Ha van jó helyed Kriszta szóljál!!!!

Címkék

alázat (1) almafa (1) álmok (1) Árpád (1) Attila (1) Atya Isten (1) barátság (1) bátorság (1) boldog (1) Boldogságos Szűz Mária (1) bormenta (1) Budapest (2) császármorzsa (1) Csíksomlyó (1) csoda (2) döntés (3) egyes gerinc (1) Egy akarat (1) elengedés (1) eltevés (1) Erdély (1) erdő (1) erő (1) érzés (1) fásultság (1) fehér (1) fél-elem (1) felismerés (1) fjord lovak (1) fodormenta (1) Föld (1) fűszer (1) gólya (1) gyerek (2) gyógynövény (1) gyűlölet (1) hangya (1) hétköznapok (1) hit (1) igaz történet (1) ima (1) iskola (1) Isten (1) karácsony (1) kétségbeesés (1) kígyó (1) közösség (2) kürtös kalács (1) lélek (2) macskamenta (1) madárcsicsergés (1) magány (1) MAGyar (1) Magyarország (1) málna (1) málnaszörp (1) mama (1) megélés (1) menta (1) mese (1) metszés (1) mojito (1) multi (1) munka (1) nagymama (1) nagyszülők (1) nepeta pannonica (1) ne add fel az álmaidat (1) Őrség (5) Őrségi Nemzeti Park (1) őshonos (1) ősi intelem (1) papa (1) piros (1) Pünkösd (1) saláta (1) sikló (1) szabad (1) szabadon (1) szabadság (3) Szabó Gyuri bácsi (1) szarvas (1) Szatta (1) szeretet (1) szilveszter (1) Táltosok itala (1) táltos tanítás (1) tea (1) Teremtő (1) Teremtő Rend (1) termelés (1) tiszta levegő (1) tündér (1) Tündérkert (9) tündérkert (8) tündérmese (1) ünnepek (1) varázslat (1) város (2) védőoltás (1) Velemér (1) vidéki élet (1) virág (1) Wass Albert (1) zöld (1) Címkefelhő

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
süti beállítások módosítása